Bio Olga Persson

Olga Persson är Unizons ordförande och har ägnat större delen av sitt liv åt att arbeta inom kvinnojoursrörelsen för ett jämställt samhälle fritt från våld.

Olga Persson är statsvetare och har ägnat större delen av sitt liv åt att jobba inom kvinnojoursrörelsen för ett jämställt samhälle fritt från våld. Med sin gedigna kunskap och mångåriga erfarenhet är Olga en av de främsta experterna och ledarna i arbetet mot mäns våld mot kvinnor i Sverige.

Hon är förbundsordförande för Unizon som samlar 140 kvinnojourer och tjejjourer i Sverige. Hon har även varit utredningssekreterare på Regeringskansliet. 2020 fick hon Fredrika Bremer förbundets BRA-pris för sitt mångåriga engagemang mot mäns våld mot kvinnor och barn.

2021 tilldelades Persson Anna Lindhs minnespris med följande motivering: "Anna Lindhs minnesfond delar ut priset 2021 till Olga Persson. Hon tilldelas priset för sitt imponerande arbete för ett jämställt samhälle och mot mäns våld mot kvinnor och barn. Olga Persson är statsvetare, ordförande i Unizon, ett riksförbund av kvinno- tjej- och ungdomsjourer, och ledamot i Fredrik Bremer förbundets styrelse. Som förbundsordförande i Unizon är uppdraget att ge skydd och stöd till kvinnor och barn som drabbas av våld och förföljelse men också att förebygga detta. Olga Persson har förtjänstfullt lett organisationens arbete och som debattör bildat opinion för ett jämställt samhälle fritt från mäns våld."

Olga Persson syns och hörs ofta i debatten om mäns våld mot kvinnor.

I sitt Sommar i P1 pratar Olga Persson om den ständigt pågående pandemin av mäns våld mot kvinnor, som dödar och skrämmer kvinnor över hela världen men som aldrig leder till några restriktioner. Hon pratar också om varför humor är bästa vaccinet och om fantasin att hon innerst inne är Bob Dylan.

Om Olga Persson:

Förbundsordförande Unizon, 46 år.

Född och bosatt i Stockholm.

Aktiv inom kvinnojoursrörelsen sedan 2000 då Olga Persson var med och startade upp team för våldtagna i Stockholm.

Generalsekreterare på Unizon sedan 2010, Unizons ordförande sedan 2020.

Unizon samlar 140 kvinnojourer, tjejjourer, ungdomsjourer och jourer mot sexuella övergrepp. Den gemensamma visionen är ett jämställt samhälle fritt från våld. Jourerna stöttar, skyddar, förebygger och påverkar, utifrån en kunskap om våld, kön, genus och makt.

Jourerna arbetar utan vinstintresse och på idéburen grund, den enda vinst vi gör är samhällsvinst. Allt jourerna gör görs för att kvinnor och barn ska få leva ett liv fritt från våld. Jourrörelsen har funnits i över 40 år i Sverige, riksförbundet Unizon firar i år 27 år.

2022 hade Unizons jourer över 194 000 stödkontakter med kvinnor och barn, samtidigt minskade antalet dygn kvinnor i snitt fick möjlighet att bo på skyddat boende. Det är kommunernas socialtjänst som fattar beslut om insatsen skyddat boende och hur länge.

Läs gärna mer på www.unizonjourer.se