Långdragen pubertet?
09:e maj 2021
Halloj jag är en tjej på snart 12 somrar som undrar när min mens kommer komma? Jag har haft flytningar i säkert runt två år snart och det kommer ganska mycket! Nu har jag också fått lite acne i ansiktet och pannan. För runt två år sen fick jag även knölar runt bröstvårtorna (som jag först trodde var cancer, men som det inte var såklart) och de blev större, det betyder ju att jag kommit in i puberteten och undrar då när jag kommer att få min mens? Förresten så fick min mamma mens när hon var runt 16 men både jag och min lillasyster fick knölar i brösten runt 10! Har vi en långdragen pubertet eller?
Signaturen

Svar
Hej!
Så bra att du hör av dig. Du berättar att du är 12 år gammal, har fått lite acne, har haft flytningar i runt två år och även fått knölar runt brösten. Du undrar när din mens kommer att komma.
Det är svårt att säga exakt när mensen kommer men det låter som att du har flera symptom på att den kan vara på väg. Det är helt naturligt att den kommer från att man har fyllt 9 år till att man blir 16 år. Det är vanligt att få mens i ungefär samma ålder som sin mamma och eftersom din mamma fick mens när hon var 16 kan det vara så att du och din syster också får mens runt den åldern. Men den kan såklart komma tidigare. Om du inte har fått mens efter att du har fyllt 16 bör ni kontakta vårdcentralen eller ungdomsmottagningen så kan de hjälpa er.
Om du känner dig orolig kan du alltid kontakta UMO
Kram!
/Unizonjourer.se