Söka hjälp - akne
03:e mars 2021
Hej! Jag har haft akne i snart 4 år och det har pendlat mellan mild och svår akne. Jag har testa massor av olika hudvårdsserier och receptfria läkemedel men inget har funkat. Det senaste 3 månaderna har jag haft mild/medel akne men känner ändå att jag inte orkar mer, vad krävs för att ja ska ta kontakt med en hudläkare eller liknande? Kan jag söka hjälp även fast jag har mild akne just nu?
I.A

Svar
Hej!
Du berättar att du har haft akne i ca 4 år och undrar vad som krävs för att ta kontakt med en läkare.
På 1177.se står det att du kan kontakta en vårdcentral, skolhälsovården eller en ungdomsmottagning om du har mycket akne, störa ömmande knölar eller om du får ärr av aknen. Detsamma gäller om du mår dåligt av din akne.
Du kan även kontakta en vårdcentral om du har använt receptfria läkemedel i mer än sex veckor och inte blivit bättre.
Ring telefonnummer 1177 om du vill ha sjukvårdsrådgivning. Då får du hjälp att bedöma dina symtom eller hjälp med var du kan söka vård.
Ta hand om dig!
/Unizonjourer.se