31:e jan. 2021
Hej! jag misstänker att jag lider av depression då jag dagligen mår dåligt. Allt detta startade för ett tag sedan då jag förlorade en ny vän som jag hade kämpat med i 1 och ett halvt år . Jag grät och fick självmordstankar, jag var ledsen flera dagar i sträck tills olyckor började hända i mitt liv. Mina glasögon & mobilskärm gick sönder vilket fick mig att få panik över sparpengar, sedan hatade folk på mig för att jag startat ett bråk. Och senast igår mådde jag skit. Jag blev kränkt av en vän & samma vän som jag förlorat (2 killar alltså). Det kallade mig för hora massor med gånger för att jag tidigare skickat nudes till killar pga av att jag mått dåligt tidigare innan jag började få depression. Sedan sa dem att jag bara bortförklarade mig med min depression och ville att jag skulle dö. De skrev saker som "jävla kräk" "du kommer aldrig ha en tight jävla fitta" "jag blir äcklad av dig" "varför lever du ens". Jag blev otroligt sårad och tog åt mig. Jag ville ta livet, så jag förberedde tabletter. Jag sa till de 2 killarna att de fick mig att nästan ta självmord. De svarade att de kände sig "hotade" till att säga förlåt osv. Har dock lugnat mig lite med tanke på att jag snart flyttar till en annan stad långt bort och kommer slippa allt detta. Men fortfarande, jag mår dåligt för den jag är, och jag ser ner på mig varje dag. Jag vill inte gå till läkare/psykolog då jag tidigare varit inblandad med socialen & stöd familjer när jag var liten. + att mina föräldrar verkar vara emot psykisk ohälsa och verkar inte förstå sig sånt. Har jag depression? tacksam för svar!

Svar
Hej!
Du skriver att du misstänker att du lider av en depression. Du berättar att du mår dåligt dagligen, och att olika händelser i ditt liv har fått dig att bli må dåligt. Du säger att du har förlorat en vän nyligen, jag förstår det som att det är någon som du inte längre är kompis med, har jag förstått dig rätt då?
Att du känner dig ledsen över det är inte alls konstigt, och det är kan kännas väldigt stort att förlora någon som en har haft i sin närhet. Känner du att det finns någon som du kan prata om den här händelsen med? Jag tror att det är viktigt att du får prata om hur det känns för dig, vad tänker du om det? Det är stora känslor att gå omkring och bära på ensam, och det är viktigt att du kan få avlastning av någon som förstår dig och lyssnar på dig.
Du skriver också att du drabbats av självmordstankar på grund av detta. Det är inte alls ovanligt att ha sådana tankar, och det behöver inte heller alltid betyda att en vill ta sitt liv, men det är alltid viktigt att ta känslorna på allvar. Vad tror du det är som får dig att känna så? Finns det något som du kan tänka på eller göra som får dig att må bra? Du skriver at du ska flytta till en annan stad snart, och det gör dig lite lugnare. Jag tycker det låter bra att du är på väg att ta dig ifrån en situation som inte får dig att må bra, och att du som du skriver slipper det som är jobbigt.
Du berättar också att du har blivit kränkt av två killar, varav en är din förra kompis som du har förlorat, om jag förstått dig rätt? Du säger att de har kallat dig hora för att du har skickat nakenbilder till killar, att dom skrivit till dig också bl.a. att dom blir äcklade av dig och att din fitta aldrig kommer bli tajt. Du skriver att du blivit otroligt sårad av detta. För det första vill jag säga att det är aldrig okej att kalla någon för de saker som de har kallt dig för, eller säga så som de gjort till dig. De har ingen rätt att döma dig eller vara elaka mot dig. Du har all rätt att känna dig kränkt och sårad, för deras beteende är absolut inte okej. Det de gjorde fick dig att må dåligt och gjorde att du ville ta ditt liv, och de har ingen rätt att skylla på dig eller känna sig "hotade" av dig, för det är dom som har bettet sig helt oacceptabelt.
Du skriver att du ser ner på dig själv, och att du fortsatt mår dåligt. Jag upplever det också som att du inte är så intresserad av att kontakta läkare eller psykolog. Finns det någon annan vuxen i din närhet som du kan prata med? Det kan tillexempel vara en lärare, skolsyster eller kurator, eller någon annan som du känner dig trygg med. Du har rätt till att den vård du behöver, och att få prata med någon som lyssnar och tror på dig. Det låter som att du kanske inte har blivit så bra bemöt inom vården, och jag vill verkligen trycka på att en alltid har rätt att byta t.ex. psykolog. Du säger också att dina föräldrar är emot psykisk ohälsa, och jag tänker att det också spär på ditt dåliga mående när två personer i din närhet inte stöttar dig.
Att må psykiskt dåligt är verkligen inget att skämmas över, och jag vill också säga att jag tycker du är så modig som hör av dig till oss med din fråga. Tyvärr är det vanligt med depressioner, och det blir allt vanligare och vanligare. Jag tycker att det låter bra att du vill försöka ta reda på om det är så att du är deprimerad, du har rätt att må bra. Jag tänker också lite över den hjälp du kan få. Hur ser de ut dit du ska flytta? Kanske finns det någon mottagning där dit du kan vända dig? Det är svårt för mig att svara på om du är deprimerad då jag inte är utbildad, och jag tror att det är bra för dig att komma till någon professionell som kan hjälpa dig.
Ingen har rätt att trycka ner dig eller utnyttja dig. Jag tycker att det är viktigt att du vet om det, då det låter som att du har mått dåligt under en längre period. Jag hoppas verkligen att du kan få den hjälp du behöver, och hör gärna av dig igen för att berätta hur det går och vilken hjälp du har fått. Vi finns på din sida, och du har rätt till stöd.
Ta hand om dig!
/Unizonjourer.se