30:e jan. 2021
Hej! Jag är 12 år och har en killkompis som går i samma klass som mig. Vi sitter även i samma basgrupp i skolan. Han har haft mycket problem med tjejerna i klassen, dom har helt enkelt inte varit snäll emot honom. Under sommarlovet blev vi bästa vänner, och vi berättade aldrig för någon kompis att vi hängde för då säger alla ”är ni ihop”. Men sen så ville han inte hänga varken i skolan eller hemma. Han hänger mycket med dom äldre och inte så mycket me dom i vår klass. Jag känner mig så sjukt dissad så jag finner inte ord. Nu har han även börjat va med 2 andra tjejer (dom hänger som kompisar) i skolan och det gör mig typ svartsjuk. Vill vara tydlig med att vi bara hängde som kompisar. Vad ska jag göra för att han ska vilka hänga?
/Anonym

Svar
Hej, vad bra att du hör av dig med dina funderingar!
Du skriver att du träffat en kompis som tidigare har haft problem med tjejerna i klassen. Ni har blivit bästa vänner under sommaren och nu verkar det som att han inte vill umgås längre. Du skriver att han är mycket med andra, till exempel två tjejer, vilket får dig att känna dig svartsjuk.
Det är alltid tufft att känna att en kompis inte längre vill hänga, och att vara ledsen och svartsjuk är helt naturliga känslor då. Det verkar som att du varit en bra vän som ställt upp för honom när han haft det tufft, och att du tycker om att umgås med honom.
Det är svårt att ge tips på vad du kan göra för att han ska vilja hänga. Vi människor beter oss som vi gör av olika anledningar, och det är svårt att veta varför han inte vill hänga längre. Ett förslag på vad du kan göra för att gå vidare och må bättre är att prata med honom. Eftersom du varit en bra vän så förtjänar du att få svar på vad som hänt, så att du kan sluta gå runt och grubbla. Eftersom ni är med i samma basgrupp så har du också många chanser att prata med honom. Då kan du också vara tydlig med att du tycker om att hänga med honom, och att du vill fortsätta umgås. Det är ju alltid smickrande att höra - hur tror du det hade känts?
Lycka till <3
/Unizonjourer.se