Vad är min sexuella läggning?
20:e sep. 2021
Jag vet inte om man kan fråga det här här men jaja. Jag är 12år men vet inte vilket kön jag gillar jag har kollat överallt på internet men hittar inget som stämmer, jag gillar både killar och tjejer oavsett kön eller läggning och jag är rädd att om mamma eller pappa får reda på det här så kommer de bli typ arga eller besvikna, för dom kan inte se att jag har skrivit det här va?
Mellis

Svar
Hej!
Vad klokt att du hör av dig. Du berättar att du är 12 år gammal och funderar kring din sexuella läggning.
Sexuell läggning handlar om vilket kön som du blir kär i, är attraherad av eller vill ligga med. Det kanske inte alltid känns helt klart för en vilket kön man blir kär i eller är attraherad av, och det är faktiskt helt okej att det är så. Det finns inget som säger att du behöver bestämma det på en gång eller bestämma överhuvudtaget. Det är helt okej att ta sin tid och få känna efter själv.
Du berättar också att du är rädd för vad din mamma och pappa kommer att tycka om det och att dom skulle bli arga eller besvikna. Dom kan inte se att du har skrivit här så du behöver inte vara orolig för det. Vad tror du skulle hända om dom fick veta? Har ni kanske pratat om detta någon gång? Vad sa dom då?
Kom ihåg att vi har lagar som säger att du har rätt att älska och vara tillsammans med vem du vill. Du är fantastisk precis som du är oavsett vem du älskar och blir kär i <3
Tveka inte att kontakta en jour om du vill prata mer. Ta hand om dig!
/Unizonjourer.se