31:e jan. 2021
Hej! Jag har ångest och är kluven gällande en händelse för några dagar sedan. Jag befann mig på en fest och hade druckit alldeles för mycket. Jag har minnesluckor och minns bara det som mina vänner har berättat för mig. Under kvällen var jag så full att jag hade svårt att gå och de andra förstod inte vad jag sa. Jag var tydligt full och spydde en längre period. (Allt detta har jag fått berättat av mina vänner) Senare på kvällen åker: jag, min killkompis, tjejkompis och en av deras vänner som jag knappt känner, hem till min killkompis. Jag har aldrig haft något intresse för honom men nu när jag inte var vid sinnesfulla bruk (medvetslös) sa jag att jag ville att vi skulle ha sex. Han var nädtan helt nykter och sa till en början nej. Han förstod att han inte kunde ha sex med mig eftersom jag var så onykter som man kunde bli. Han ringde mitt ex och hans killkompis för att mitt ex skulle få mig att sova. Mitt ex sa att vi kunde ligga när jag var nykter (eftersom mitt ex visste att jag aldrig skulle göra detta i ett nyktert tillstånd). Efter ett tag la han killen på, mitt ex ville fortsätta att ringa för att höra så att allt var okej. Men han bestämde sig för att inte ringa upp eftersom han litade på att sin killkompis aldrig skulle röra ett finger på mig. Här har jag inte fått berättat för mig vad som hände efter, för den enda som vet är han killen och vi har ingen kontakt. Tydligen så skall han killen ha tagit initiativ till att ligga med mig. Mina två kompisar kom in på oss och såg oss utan kläder i sängen. Dem ingrep inte för dem var själva fulla och trodde att detta var vad jag ville. Jag minns ingenting, bara att jag någongång under samlaget sa nej, till vad vet jag inte. Dagen efter hade jag ont i hela kroppen. Såg att jag hade massa blåmärken, tydligen (enligt mina vänner) pågrund av att jag har ramlat under hela kvällen och slagit mig. Var spyfärdig och fick feber. Killen måde dock vanligt, som om ingenting hade hänt. Jag hade ont i vaginan och det kom blod på lakanen på sängen. Vi hade tydligen inte skydd. Han var såklart hård, jag vet inte om han tvingade in den eller om jag var "våt". Kännde smärta i magen efter akut p pillret och där nere, 3 dagar efter. Någon dag sedan upptäckte jag att jag fick munherpes. Vilket indikerar på att vi troligtvis hade oralsex, vilket ingen vet säkert. Mitt ex och mina vänner ser alla detta som en våldtäkt och frågade om jag ville anmäla. Men jag känner bara sådan grov ångest och skam. Jag känner mig så liten och smutsig. Jag minns som sagt knappt kvällen och ännu mindre att jag och han killen har legat. Dock kan jag inte bara glömma det lilla jag minns eftersom blåmärkena är kvar, det gör fortfarande ont i kroppen och könssjukdomen gör inget bättre. Påminns om detta och vågar inte lägga mer tanke på det här. Har en historia om självskadebeteende och deprision, har tagit en del mediciner och antidepresiva. Är rädd att jag kommer hamna där igen om jag tänker på detta mer. Har haft panikattacker sedan den kvällen och är samtidigt tom på känslor. Vill mest veta om detta är en våldtäkt eller om det är mitt fel, eftersom jag var oaktsam med alkoholen? Vet inte vad jag skall känna eller göra. Kan inte säga till någon då jag inte vill att fler än dem som redan vet skall veta. Snälla hjälp med ert svar.

Svar
Hej.
Till att börja med så vill jag säga att det är starkt och modigt av dig att skriva in till oss och berätta om din kväll som jag förstår väcker jobbiga känslor och tankar, precis som du skriver.
Det du beskriver hände mellan dig och killen under festkvällen är precis som ditt ex och dina kompisar redan varit inne på, nämligen våldtäkt. Att ha sex med någon utan dennes samtycke eller när personen är i en utsatt situation kan enligt lagen ses som våldtäkt och något som den personen som begått övergreppet kan dömas för.
Du beskriver att du föreslog att ni skulle ha sex till en början och att han sa nej eftersom du var i en utsatt situation, därefter var det han som tog initiativ och du sedan under samlaget minns att du sa nej till något. Man har alltid rätt att ångra sig även om man till en början var med på det. Förutom det så beskriver du att du hade druckit en stor mängd alkohol under kvällen och inte mådde bra. Alltså var du även i en utsatt situation, att du inte kunde stå på benen, att du spydde och du nämner även medvetslös. Det här är någonting som den här killen borde förstått och därför inte tagit initiativ till sex. Att han hade sex med dig trots att du var starkt berusad är att utnyttja en annan person och det är absolut inte ditt fel på något sätt. Du berättar även att det var blod på lakanet och att du hade smärtor i slidan flera dagar efter. Det tyder också på att du inte var upphetsad.
Att råka dricka för mycket kan hända vem som helst men det är ingen anledning till att det du varit med om är okej eller på något sätt ditt fel. Du har absolut inte gjort någonting fel.  Det killen gjorde mot dig är brottsligt och vill du så kan du anmäla honom för detta. Det är självklart helt upp till dig vad du väljer att göra. Du ska göra det som du mår bäst av. Om du vill gå vidare med en anmälan kan du kontakta polisen, du kan alltid kontakta en tjejjour för stöd och om du vill veta mer om hur en anmälan går till.
Jag förstår att du har haft panikattacker och känner dig tom, det är känslor som uppkommer när man varit med om ett övergrepp. Du ska inte behöva bära på dessa känslor själv, det finns hjälp att få och du förtjänar att må bra och få stöd i detta. Du kan alltid höra av dig till en tjejjour. Det finns också jourer specialiserade på sexuellt våld som erbjuder stöd som Förening Storasyster
Många kramar och ta hand om dig.
/Unizonjourer.se