31:e jan. 2021
Hej jag är 16 år och är tillsammans med en 19 årig kille som har våldsamma tendenser. Vi har varit tillsammans i snart tio månader och jag har inte haft några känslor för han dom senaste två månaderna men när ja har föreslagit en paus har han börjat hota med att han ska ta livet av sig för att han inte kan leva utan mig han har även blivit så arg när ja föreslagit detta så han har dragit tag i mig och jag har fått blåmärken. Jag behöver hjälp!

Svar
Hej!
Vad bra att du hörde av dig till oss med din fråga!
Jag vill börja med att uppmärksamma det sista du skriver, nämligen att du behöver hjälp. Jag tycker det är mycket starkt och modigt av dig att kunna uttrycka det!
När man pratar om våld i en relation är det lätt att man tänker att det måste ha inneburit att den ena parten utövat fysiskt våld mot den andra. Våldet kan dock ta sig många andra uttryck än slag och sparkar. Det kan till exempel bestå av hårda ord, kränkningar, aggressiva utbrott, hot om fysiskt våld och kontroll av beteende och socialt umgänge. I en relation där våld förekommer är det behovet att känna och utöva makt över sin partner som är centralt. Tyvärr är det vanligt att när man under en längre period blivit utsatt för våld i en relation, så börjar man till slut tro på de nedsättande ord som ens partner uttalar. Ofta kan det bli så att man tar på sig skulden för det man blir utsatt för, och tänker att "om jag bara gör på ett annat sätt nästa gång så kommer min partner inte behöva bli arg och våldsam".
När du beskriver det din kille har utsatt dig uppfattar jag att han har passerat gränsen för vad som är ett okej beteende mot dig. Han har utsatt dig för fysiskt våld genom att ta så hårt i dig att du får blåmärken. Han har också hotat att ta livet av sig om du lämnar honom, vilket jag tänker är ett sätt för honom att försöka styra och kontrollera dina handlingar och beslut. Av det du skriver uppfattar jag att du också har insett att det din kille gör mot dig inte är något du ska behöva stå ut med eller acceptera. Genom att kunna se det och be om hjälp för att ändra på situationen har du tagit det mycket viktiga, men ofta svåra, första steget!
Har du berättat för någon annan om vad du blivit utsatt för och om din vilja att ta en paus i förhållandet med din kille? Om du inte har gjort det tycker jag att du ska försöka hitta personer runt dig som du litar på, som kan lyssna och vara ett stöd för dig i den process du står inför. Av det du skriver uppfattar jag att du känner en oro för att din pojkvän ska försöka få dig att ändra sig och fortsätta vara ihop med honom. I detta tror jag att du behöver folk som påminner dig om och stärker dig i att du tänker rätt. Jag vill också betona att du inte bär något ansvar för hur din pojkväns mående påverkas av att du väljer att pausa eller avsluta ert förhållande. Du har ingen skyldighet att stå ut i er relation bara för att han ska må bra. Om det är så att hans självmordstankar är på riktigt, och inte enbart ett sätt för honom att försöka få dig att stanna i relationen, får han själv ta ansvar för att be om professionell hjälp för dessa. Jag vet dock att kan vara svårt att hantera att någon annan lägger över sin egen ångest och dåliga mående på en själv, och jag tror därför att det är bra om du har folk runt dig som du kan prata med om vad detta väcker i dig och hur det påverkar dig.
Till sist vill jag också berätta om möjligheten att få professionell hjälp att bearbeta och hantera de tankar och känslor som er relation inneburit för dig och hur du ska orka och våga hålla fast vid att ta en paus eller avsluta ert förhållande. Ofta kan det vara skönt att få sätta ord på det man varit utsatt för, att bli bekräftad i sina reaktioner och tankar är okej och att få höra att det finns andra som varit med om samma sak. Under fliken "hitta stöd" finns information om och kontaktuppgifter till olika jourer. Många av dem är är särskilt inriktade på att stötta tjejer och kvinnor som varit utsatta för hot och våld i en relation. Sättet på vilket man har kontakt kan variera; en del jourer ger stöd via mail och telefon medan andra kan erbjuda stödsamtal på plats.
Hör gärna av dig igen!
Ta hand om dig!
/Unizonjourer.se