28:e jan. 2021
Hej! Min sambo blir jättearg när vi bråkar. Han kallar mig elaka saker och säger att jag ska dra åt helvete. Han har slagit sönder mina glas och går ofta ifrån mig om vi bli osams, även om vi är ute på restaurang t.ex. Det gör mig arg och ledsen så jag lämnar inte honom ifred utan stannar i samma rum och försöker hålla kvar honom för att prata. En dag hade vi ett sånt bråk och jag kom in i sovrummet när han sa nåt och jag bråkade. Då kallade han mig dom elaka nedvärderande orden och skrek åt mig att dra åt helvete. Jag hade bestämt mig för att inte acceptera det så jag sa det och puffade till honom på låret med knät. Då blev han jättearg och sparkade mig 2-3 gånger, han låg ner och jag stod vid sängen. En spark träffa på mitt ben och 2 i magen. Jag fick ont i magen i 2 dagar. Han sa att jag började och att han inte kommer ihåg att han sparkade mig för att han kan inte kontrollera när han blir arg. Han säger att jag provocerar honom och att jag är sjuk i huvudet. Sen nästa dag är han jättegullig. Vad ska jag göra? Är det mitt fel? Jag knäade ju honom i låret. Jag känner inte att jag kan lämna honom för en spark för jag började ju. Är det rätt eller är jag en misshandlad kvinna? Känner mig som en ibland...
/Sarah

Svar
Hej!
Tack för ditt mejl. Vad bra att du skriver till oss. Såhär kan du ju inte fortsätta ha det. Jag förstår av ditt mejl att din sambo blir väldigt arg när ni bråkar. Han kallar dig elaka nedvärderande saker och ber dig ”dra åt helvete”. Han kan slå sönder saker och gå ifrån dig, även i offentliga miljöer. Vid ett tillfälle sparkade han dig 2-3 gånger i magen vilket fick följden att du fick ont i magen i dagar efteråt.
När jag läser ditt mejl tänker jag att din sambo har ett helt oacceptabelt beteende. Även om ni bråkar är det aldrig okej att kalla någon för kränkande saker, slå sönder glas eller sparkas. Då blir det väldigt allvarligt och dessutom brottsligt. Hans slag och sparkar har du rätt att polisanmäla.
Det är vanligt att kvinnor som lever i destruktiva eller våldsamma relationer berättar att deras partner ofta lägger skulden på dem. Du skriver att din sambo tycker att du provocerar honom. När han säger så lägger han skulden på dig. Men hans handlingar är helt och hållet hans ansvar, och kan aldrig bli ditt fel.
Jag vill råda dig att vända dig till en kvinnojour. Du hittar kontaktuppgifter till din närmaste kvinnojour på vår hemsida under rubriken ”Hitta en jour nära dig”. Där jobbar personal med stor erfarenhet av att möta kvinnor som lever i liknande relationer. Du kan få stöd, samtal och rådgivning. Du kan också få rådgivning på telefon av Kvinnofridslinjen: 020 50 50 50. Där lyssnar kuratorer dygnet runt och du kan vara anonym.
Du förtjänar en stabil, trygg och kärleksfull relation. Ingen människa förtjänar att bli kallad för kränkande saker eller bli sparkad.
Om du vänder dig till din vårdcentral kan du också få en samtalskontakt med en kurator eller psykolog. Många kvinnor som har varit utsatta för olika typer av våld upplever att just samtal är viktigt.
Jag hoppas nu att du ska hitta en bra samtalskontakt. Du får gärna skriva igen.
Bästa hälsningar,
/Unizonjourer