Anmälan av psykisk misshandel
13:e maj 2022
Hej! Jag har sedan ett år tillbaka avslutat en relation med en man som psykiskt misshandlade mig. Jag blockade honom överallt efter detta men han fortsätter att kontakta mig genom brev till min brevlåda, nya mejl och genom att komma fram till mig på vår gemensamma arbetsplats. Hans beteenden gör mig väldigt obekväm och jag undrar om jag borde anmäla honom då jag var tvungen att sjukskriva mig några månader pga den psykiska terror han utsatte mig för. Jag vet inte om det är värt det för mig att anmäla honom eftersom jag vet hur tuff process det kan bli. Jag har heller inga tydliga bevis på vad som hänt mer än mina egna erfarenheter.

Svar
Hej!
Vilket viktigt tema du lyfter och vad klokt att du hör av dig till oss. Psykisk misshandel är ofta svår att sätta fingret på och att förstå vad det är som händer. Du verkar ha förstått vad han gjort/gör och “ser igenom” hans agerande. Tyvärr är mycket som ingår i psykiskt våld inte olagligt, och därmed går det inte att anmäla till polisen. Det som går att anmäla är bla  hot, ofredande och stalkning. Det går att ringa 114 14 och få mer information av polisen om detta. Du kan även kontakta en kvinnojour då många erbjuder juridisk rådgivning i samverkan men advokatbyråer som är specialiserade på våld i nära relationer. Ett sådant samtal skulle också kunna vara undersökande för att se om det finns någonting du kan anmäla. Gällande vissa brott har du som utsatt rätt till ett målsägandebiträde som kan hjälpa dig i en eventuell juridisk process. Om du har rätt till ett målsägandebiträde är detta kostnadsfritt då staten betalar detta.
Eftersom trakasserierna nu sker på din arbetsplats så har din arbetsgivare ansvar för den psykosociala arbetsmiljön. Skulle det gå att prata med din arbetsgivare alternativt ett skyddsombud på din arbetsplats om hur han betett sig och hur han trakasserar dig nu? Om inte kan du ta hjälp av facket. Självklart ska du ha rätt att vara fredad på din arbetsplats.
Att utsättas för psykiskt våld drabbar alltid den utsatta allvarligt, det kan påverka självbild och självförtroende och kan leda till olika former av psykisk ohälsa. Att du behövt vara sjukskriven är därmed inget konstigt men förstås oerhört jobbigt. Många kvinnojourer erbjuder kostnadsfria stödsamtal där du kan få möjlighet att samtala kring vad du är/varit med om och vad det får för konsekvenser för dig. Kanske även stöd i att hitta tillbaka till dig själv och du kan prata om strategier för att mannen i fortsättningen ska komma åt dig så lite som möjligt, framförallt utifrån att ni har en gemensam arbetsplats. Via unizonjourer.se/hitta-stod kan du hitta en kvinnojour nära dig.
Ta hand om dig!
/Unizonjourer.se