Min dotter vill ej bo hos sin pappa
31:e mars 2022
Hej, min dotter är 16, 4 år och vill inte bo hos sin pappa. Vad händer om hon bara stannar kvar hos mig och smsar honom att jag vill inte komma till dig jag vill stanna hos mamma. Kan han anmäla mig för något? Kan polisen dyka upp? Vi har delad vårdnad men ingen kontakt alls för det var en våldsam relation som jag lyckades och vågade lämna för 6 år sen. Eller finns juridisk rådgivning där jag kan ställa denna fråga?

Svar
Hej! Vad bra att du hör av dig till oss.
Vad fantastiskt att du lyckades lämna den våldsamma mannen, vi vet vilket mod det krävs och att det inte är en enkel sak att göra. Det är också klokt och modigt att du fortsätter skydda dig genom att inte ha kontakt med honom. Din dotter är så pass gammal att det är mycket svårt att “tvinga” henne till umgänge om hon inte vill. Då hon är över 15 år är hon också juridisk part och ska ha mycket att säga till om i frågor som gäller hennes eget boende. Om hon själv messar och meddelar hur hon vill ha det till sin pappa finns det inte mycket han eller du kan göra åt saken. Om du själv skulle meddela den informationen till honom kan däremot anklagelser om umgängessabotage göras men detta innebär inte att polisen kopplas in per automatik. Juridiska frågor gällande vårdnad kan det vara bra att få hjälp med. Många av våra medlemsjourer samarbetar med advokatbyråer som erbjuder gratis och anonym juridisk rådgivning via telefon.
Vilka nummer och telefontider som gäller finns på våra jourers hemsidor vilka du hittar här: Hitta stöd - Unizon (unizonjourer.se). Även om det inte går att tvinga så pass stora barn till umgänge kan det vara skönt att få det bekräftat från en jurist insatt i familjerätt och mäns våld mot kvinnor, där kan du även ställa vidare frågor om det skulle vara så att du vill ansöka om enskild vårdnad.
Som barn kan det också vara tufft att behöva sätta gränser mot en förälder, även om din dotter inte bor med sin pappa. Skulle din dotter behöva stöd i det utöver stöd från dig finns det stöd att få både hos socialtjänsten och hos våra tjej- och ungdomsjourer. Hos tjej- och ungdomsjourerna kan din dotter vara helt anonym.
/Unizonjourer.se