Relation
21:e sep. 2022
Jag och min kille har varit tillsammans i snart två år. När vi tjafsar eller bråkar så spårar han oftast ganska snabbt. Han blir jätte arg, han slutar inte kasta ur sig ord och försöker inte lugna ner sig. Han kan kalla mig saker som dum, efterbliven, envis tjej som ingen någonsin kommer orka med, han ber mig att dra åt helvete osv. Jag kan oftast hålla mig länge utan att säga något tillbaka men ibland brister det. Även om han är den som sårat mig eller sagt något dumt till mig så säger han att det är mitt fel att han beter sig så. Detta förekommer väldigt ofta. Han försöker heller inte be om ursäkt utan låtsas till slut som att allt är okej och så blir han snäll. När vi inte bråkar är han jätte kärleksfull, han säger att jag är världens finaste, smartaste, snällaste tjej.

Svar
Hej!
Det är absolut inte okej att han kastar ur sig ord eller beter sig på ett sätt som är kränkande, förminskande eller elakt emot dig oavsett diskussion eller bråk.
Det är inte rätt att den ena ska ta emot massa glåpord och den andra kan få bete sig illa. I ditt fall, utifrån det du beskriver så får du ta emot hårda ord som förminskar och kränker dig vilket aldrig är okej. Och det är absolut inte ditt fel att han beter sig så, det ligger hos honom. Det låter som att han utsätter dig för psykiskt våld.
Psykiskt våld är när någon till exempel genom ord och aggressivt beteende pressar, förtycker och begränsar kvinnans liv. Det kan handla om olika typer av verbala kränkningar, hot, isolering, utpressning och kontroll som successivt leder till psykologisk nedbrytning. Mannen förlöjligar och nervärderar exempelvis kvinnans uppträdande, åsikter och/eller hennes sätt att vara. Förövaren kan även agerar oförutsägbart på sådant sätt som att löften bryts och att kvinnan gör fel oavsett vad och hur hon gör. I det psykiska våldet ingår även kontroll av kvinnan och svartsjuka.
Jag förstår det är svårt när han däremellan bekräftar dig med fina ord, men det finns aldrig en anledning att kränka eller förminska den man älskar och lever tillsammans med, oavsett situation. Han ska uppskatta och se ditt värde! Sedan kan man alltid ha diskussioner och inte alltid vara överens, men det ska inte ageras ut ett aggressivt beteende som du beskriver att du får bemöta. Det är inte okej!
Jag förstår att det brister för dig men det är ju inte konstigt när han beter sig så mot dig. Jag uppfattar det som att du inte mår bra av detta och att du själv förstår att detta inte är okej. Det finns hjälp att få, om du vill prata med någon kan du alltid kontakta en jour, här hittar du alla jourer. Du kan ta kontakt genom telefon, mail, chatt eller samtal på plats hos en jour nära dig.
/Unizonjourer.se