Vet inte om jag blir psykiskt misshandlad
02:e maj 2022
Hej, Jag blev tillsammans med min nuvarande sambo för 4 månader sedan. Allt gick väldigt fort och jag flyttade in redan efter 3 veckor. Redan från start så var han väldigt krävande och ville spendera all tid tillsammans. Nu har jag börjat undvika vänner o familj. Han tycker inte om att jag åker iväg själv. Det har hänt flera incidenter där jag känt mig förudmjukad av honom och varje gång jag säger emot eller har en annan åsikt så får jag be om ursäkt för mitt sätt att kommunicera. Jag har nu märkt att jag gör allt för att slippa att han blir arg och kall mot mig, det gör så ont. Min dotter på 4 år verkar obekväm i hans närhet numer och jag känner mig maktlös. Jag gick motvilligt med på att ha en gemensam ekonomi men alla pengar går till hans lån och våra ”gemensamma” utgifter, som bland annat innebär hans två tonårssöner och hans lån. Jag fick lova honom att inte spara undan något i smyg eller för mig själv. När jag sa att jag då vill köpa in mig i halva hans lägenhet så tyckte han att det var onödigt och egoistiskt. Nu känner jag mig bunden och kontrollerad men han övertygar mig om att äkta kärlek innebär att man är två i allt. Jag vet inte längre vad som är rätt och fel eller vad jag ska göra. Min mamma tycker att han är för kontrollerande och min pappa tror att han utnyttjar mig ekonomiskt. Hur vet jag om jag blir manipulerad eller psykiskt misshandlad? Hur lämnar jag?
Lisa

Svar
Hej!
Vad bra att du hör av dig till oss, jag tror många tyvärr känner igen sig i din situation. Det du beskriver innehåller många delar av det vi på Unizon och andra som arbetar mot mäns våld mot kvinnor definierar som psykiskt våld och ekonomiskt våld. Att på olika sätt försvåra för dig att ha kontakt med familj och vänner kallas isolering, att kräva att göra allt tillsammans är ett exempel på det. Att han förödmjukar och kränker dig är ämnat till att få dig att känna dig mindre värd vilket i sin tur ökar hans känsla av makt och kontroll. Så kallade “mindgames” och manipulation som resulterar i att vad ni än börjar prata om så landar det i att det är du som måste be om ursäkt är även en del i våldet. Många beskriver att be om ursäkt är enda sättet att komma vidare, annars fortsätter “bråket” i all evighet eller att mannen helt enkelt nonchalerar den utsatta och slutar kommunicera med ord utan endast arga blickar. Att försöka ha ett familjeliv i detta är förstås omöjligt vilket gör att många utsatta ber om ursäkt oberoende vad de egentligen känner och tycker.  Att kräva gemensam ekonomi för att bevisa att “det är äkta kärlek” och sedan inte skapa en möjlighet till jämlik fördelning är en del i ekonomiskt våld som i sin tur försvårar för dig att lämna och begränsar ditt livsutrymme.
Att bli utsatt för psykiskt våld är tärande och leder ofta till att förändrad självbild, sämre självkänsla och att en tappar bort sig själv. Men du beskriver också hur du försöker sätta gränser, hur du ser vad som händer i relationen och därmed har han inte lyckats övertyga dig om att hans bild av verkligheten är sanningen. Det låter som att du har fortsatt kontakt med dina föräldrar fast han försvårar dessa kontakter vilket är en viktig strategi för att få andra bilder än hans av vad som sker i relationen.
Att som barn leva i detta och känna dessa stämningar sätter också spår, kanske är det det som du märker hos din dotter? Barn ser, vet och känner av mycket mer än vad vi vuxna tror och att prata med henne skulle kunna vara klokt. Skulle din dotter behöva prata med någon går det ofta också att ordna.
Att vilja, orka, våga lämna relationen är inte lätt och det kan vara viktigt att du får stöd i att resonera kring vad det är som händer i relationen och stöd i att hitta strategier för att lämna om/när du är redo. Kvinnojourer erbjuder stöd via chatt- eller telefonjour men du kan även få stödsamtal på plats. Via unizonjourer.se/hitta-stod kan du hitta en kvinnojour nära dig där du kan få prata med samma person om din situation för att tillsammans undersöka hur du vill ha ditt liv. Många jourer erbjuder även gratis juridisk rådgivning som du kan ta kontakt med för att undersöka dina juridiska rättigheter vid en separation. Om våldet eskalerar och du känner dig rädd kan du ta kontakt med socialtjänsten för stöd och eventuellt tillfälligt bo på ett skyddat boende. Vi finns här för dig.
Ta hand om dig!
/Unizonjourer.se