Fanny Widman – första pristagare av Unizons nya Ledarskapspris

01:e feb 2023

Fanny Widman blir första pristagare någonsin av riksförbundet Unizons nyinstiftade ledarskapspris. Priset går till någon som visat ledarskap, initiativrikedom och mod i arbetet för jämställdhet.

– För att vara en bra ledare behöver man ha mod, man behöver vara generös och man behöver säga ja. Alla de egenskaperna har Fanny Widman, som varje dag visar ledarskap och bryter ny mark i arbetet för ett jämställt samhälle fritt från våld, säger Olga Persson, ordförande Unizon.

Fanny Widman är författare, föreläsare och poddare som är engagerad i kvinnors rättigheter. 2020 gavs Fannys bok ”Det är nog nu – röster om jämställdhet för att förändra arbetslivet” ut och hon är mycket uppskattad för hur hon medvetandegör hur ojämställda strukturer påverkar oss i vår vardag med sina klipp på Instagram. Podden Fannys förebilder har hon drivit i fyra år, vilket firades med galan Fannys Förebilder Gala Version. Som enda poddare i Sverige fick hon inför valet 2022 samtliga partiledare att prata om jämställdhet, en av kategorierna var mäns våld mot kvinnor. Nu tilldelas hon Unizons Ledarskapspris.

– Jag är enormt rörd över den här utmärkelsen eftersom Unizons arbete är livsviktigt. Att hyllas av en organisation som ihärdigt kämpar för mina hjärtefrågor känns otroligt fint, säger Fanny Widman.

Motiveringen - Unizons ledarskapspris 2022
För att vara en bra ledare behöver man ha mod, man behöver vara generös och man behöver säga ja. Fanny Widman säger alltid ja innan hon säger nej, hon bryter ny mark och hon vänder på perspektiven i allt hon gör. I november anordnade Fanny Widman galan Fannys Förebilder 4 år, till förmån för Unizon. På galan deltog stora delar av näringslivet, som fick upp ögonen för Unizons arbete och förbundets viktiga frågor som är att mäns våld mot kvinnor och barn ska upphöra, att kvinnor och barn ska överleva och leva i ett jämställt samhälle fritt från våld.

För mer information och intervjuer kontakta:
Nina Ljungberg, pressekreterare Unizon: nina.ljungberg@unizon.se 073-924 34 92

Unizon samlar 140 idéburna och icke-vinstdrivna kvinnojourer, tjejjourer, ungdomsjourer och jourer mot sexuella övergrepp. Den gemensamma visionen är ett jämställt samhälle fritt från våld. Jourerna stöttar, skyddar, förebygger och påverkar, utifrån en kunskap om våld, kön, genus och makt. Besök oss på www.unizonjourer.se