Olga Persson sommarvärd i P1

24:e jul 2021

Unizons förbundsordförande Olga Persson var en av värdarna i Sommar i P1 2021. I sitt sommarprat berättar Olga Persson om sitt mångåriga engagemang för ett samhälle där kvinnors och barns liv är lika mycket värda som mäns liv.

– Sommar i P1 är en unik chans att nå ut till alla de som tänker att mäns våld mot kvinnor och barn inte berör dem. I mitt sommarprogram vill jag ge röst åt kvinnor som hotas, misshandlas och våldtas och åt kvinnor som bygger jourrörelsen.  En underjordisk och relativt okänd motståndsrörelse mot mäns våld som funnits i Sverige sedan slutet av 70-talet, bestående av kvinnor som ger av sina liv och sin tid för att förbättra samhället samtidigt som deras egna liv pågår. Jag kommer också att berätta lite om mitt liv, vem jag är och vem jag har blivit under de senaste två decennierna i mitt arbete, säger Olga Persson.

Unizon är ett riksförbund som samlar 137 kvinnojourer, tjejjourer, ungdomsjourer och jourer som arbetar mot incest och sexuella övergrepp. Jourerna finns runt om i Sverige. Olga Persson valdes till ordförande 2020 efter att ha arbetet som förbundets generalsekreterare sedan 2010.

Alla Unizons medlemsorganisationer är idéburna och arbetar utan vinstintresse, den enda vinst som görs är samhällsvinst. Under pandemiåret 2020 visade medlemsorganisationerna att de är samhällsbärande verksamheter som finns för kvinnor och barn runt om i Sverige, även i en internationell krissituation.

– Vårt arbete handlar nästan alltid om liv och död, kvinnors liv och död. Trots det, eller kanske just därför, är humor och glädje min starkaste drivkraft. Jag hoppas att Sommar i P1 ska göra att ännu fler vill arbeta tillsammans med oss för ett jämställt samhälle fritt från våld, säger Olga Persson.

Här kan du lyssna på Olga Perssons Sommar i P1.

För intervjuer och frågor kontakta:
Pressekreterare Nina Ljungberg, nina.ljungberg@unizon.se , 073 924 34 92

Unizon samlar över 130 kvinnojourer, tjejjourer, ungdomsjourer och jourer mot sexuella övergrepp. Den gemensamma visionen är ett jämställt samhälle fritt från våld. Jourerna stöttar, skyddar, förebygger och påverkar, utifrån en kunskap om våld, kön, genus och makt. 2020 hade Unizons jourer nära 140 000 stödkontakter med kvinnor och barn, samtidigt minskade antalet dygn kvinnor i snitt fick möjlighet att bo på skyddat boende till 55 dygn i snitt. Det är kommunernas socialtjänst som fattar beslut om insatsen skyddat boende och hur länge. Besök oss på www.unizonjourer.se

Om Sommar i P1
Sommar i P1 sänds i Sveriges Radio P1 varje dag kl 13:00 den 26 juni till 22 augusti. Programmen går också att lyssna på som poddar. Läs mer om alla sommarvärdar 2021 här: sverigesradio.se/sommarvinterip1

Olga Persson

Här kan du läsa mer om Unizons ordförande Olga Persson.

Om Olga Persson

Unizons presskontakter här.